
Exista trei aspecte esentiale care definesc religia paganilor din primul secol al erei noastre:
1.Fiecare oras avea zeitatea sa si deasemenea o galaxie de alte zeitati mai mici sau mai mari.Chiar si imparatii primeau o veneratie de tip religios.Lista zeilor adorati pare fara sfarsit,dar exista o ierarhie a preferintelor,Zeus/Jupiter aflandu-se de obicei in capul listei.Acestor zei si zeite li se aduceau sacrificii specifice cu ocazia sarbatorilor stabilite.
2.Lumea romana ,in general ,si romanii,in particular,desemnau o zeitate protectoare ,practic,pentru fiecare aspect al vietii.
3.O alta trasatura impresionanta a lumii religioase a natiunilor o reprezenta cultele misterice de provenienta orientala.Cu ocazia sarbatorilor anuale specifice acestor culte,avea loc adoratia rituala a zeului sau zeitei in jurul carora era tesuta doctrina moarte-inviere.Printre aceste culte,precum cel al Cibelei,al lui Mithra sau al lui Orfeu,se evidentia cultul lui Isis.Cunoastem putin despre aceste culte,datorita grijii foarte mari a membrilor de a pastra secrete ritualurile lor,insa putinele informatii pe care le detinem dau marturie despre pietatea profunda a membrilor acestor religii.
Aceasta multiplicitate a zeitatilor si religiilor deschidea calea misionarilor iudei si crestini in Imperiul Roman.Intr-o astfel de lume misionarii gaseau multi prozeliti.Este ilustrativ in acest sens discursul lui Pavel in Areopagul Atenei,unde misionarul crestin se poate adresa liber ascultatorilor:"Asadar ,cel pe care il cinstiti fara sa-l cunoasteti,pe acesta vi-l vestesc"(Fap17,23).Pavel isi prefateaza discursul printr-o tehnica a retoricii,captatio benevolentiae:"Din tot ceea ce vad constat ca voi sunteti foarte religiosi"(Fap17,22).Acea religiozitate puternica,impreuna cu toleranta audientei,chiar daca uneori se exprima in indiferenta pregatea drumul activitatii misionare a apostolului printre pagani.
Mai exista un detaliu important cu privire la maniera in care apostolul neamurilor si-a desfasurat activitatea sa misionara printre pagani,si anume diaspora iudaica.Cu putine excepti(cf.discursul din Areopag),Pavel se adreseaza de regula sinagogilor din marile orase ale imperiului.Faptul de a-l predica pe Cristos in sinagogi era o buna strategie de a-l face cunoscut si paganilor simpatizanti ai sinagogii.Toate sinagogile din diaspora aveau astfel de simpatizanti,asa numitii "tematori de Dumnezeu",pagani atrasi de credinta iudaica si de monoteism,dar nedispusi sa primeasca ritul circumciziunii.Or,multi din acesti simpatizanti ai sinagogii au primit cu inima deschisa credinta in Cristos.Tocmai prin faptul ca reusea sa aduca atat de multi la credinta in Cristos,apostolul a avut si multi dusmani din randul coreligionarilor sai iudei.In scrisoarea a doua catre Corinteni ,gasim o,pagina in care Pavel descrie pericolele si problemele pe care le-a avut de infruntat in misiunea sa,incluzand si suferintele provocate de fratii sai iudei:"De cinci ori am primit de la iudei patruzeci de lovituri fara una,de trei ori am fost batut cu vergile,o data am fost batut cu pietre, de trei ori am naufragiat.O zi si o noapte am ramas in largul marii.Deseori in calatorii,in pericole pe rauri,in pericole din partea talharilor,in pericole din partea conationalilor,in pericole din partea paganilor,in pericole in cetate,in pericole in pustiu,in pericole pe mare,in pericol printre fratii mincinosi.In munca si truda ,deseori in privegheri,in foame si sete,adesea in posturi ,in frig si fara haine si,pe langa cele exterioare,preocuparea mea de fiecare zi,grija pentru toate Bisericile"(2Cor 11,23-28)
Iata un text care sintetizeaza in cateva fraze o viata:viata si munca extraordinara a celui mai mare misionar al Bisericii de la inceput.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu